2011. február 20., vasárnap

Castella avagy japán mézes piskóta

Jó ideje már szerepel a "majd egyszer ki kell próbálni sütik" között ez a finomság. Most, hogy tojássárgája maradék keletkezett, nem vártam vele tovább :) Chili és vaniliánál találtam, vagyis a Magyar Narancsban tűnt fel nekem első körben, ahol még a süti eredetéről is olvashattam, azaz ez egy japán édesség, nem éppen a megszokott állítólag, valamikor régen portugál kereskedők vitték be magukkal.
Aki szereti a piskóta jellegű tésztát, nekik ajánlom bátran, megéri a fáradtságot :)

Hozzávalók:
10 dkg liszt, átszitálva + csipetnyi só
3 egész tojás + 2 tojássárgája
15 dkg cukor
5 dkg méz (nálam most gesztenyeméz)
4 evőkanál olaj
Az egész tojásokat, a 2 tojássárgáját egy fémtálban elkevertem a cukorral és a mézzel, és gőz fölött (az edény alja ne érjen bele a forró vízbe) folyamatosan kevergettem kézi habverővel, amíg a cukor felolvadt, térfogata kb. duplázódott, azaz sűrűsödött, ez nálam kb. 17 percig tartott. Közben 170 fokra előmelegítettem a sütőt. Majd levettem a gőzről, és tovább kevertem most már elektromos habverővel néhány percig, amíg kihűlt teljesen. Ekkor hozzákevertem az enyhén sós lisztet, majd pedig ebből a tésztából kivettem néhány evőkanálnyit és a 4 ek olajjal összekevertem jól, majd pedig ezt a keveréket a teljes tésztához adtam, és összevegyítettem. Kiolajoztam egy 25*11 cm-es formát, majd sütőpapírt raktam beléje, beleöntöttem a keveréket, és 15 percig sütöttem 170 fokon, majd levettem 150 fokra a hőmérsékletét a sütőnek, és még 45 percig sütöttem. Kicsit megbarnult (valószínűleg a méz miatt is), meg is repedt egy kicsit, de nem rontott ez semmit rajta. A gesztenyeméztől szuper illata van, a süti állaga nagyon omlós, kicsit szivacsos, hasonlít a piskótához, de mégis más. Chili és vanília mandarinos olívaolajjal készítette, valószínűleg még egy kis pluszt jelent hozzá. És természetesen meg kellett azonnal kóstolni, amint kihűlt, igaz Chilinél azt olvatam, hogy langyosan alufóliába csomagolni, és hűtőbe vele egy napra, amit csak kész adag felével tettem meg, és kíváncsian várom, tud-e ez még jobb lenni.

1 megjegyzés: